Motion

vibeke_pilmark_100.jpgAf Vibeke Pilmark
Faglig redaktør, Fysioterapeut, Danske Fysioterapeuter

Angsten for at falde kombineret med skrøbelige knogler gør, at mange med osteoporose er forsigtige med at belaste kroppen. Og det er helt forståeligt, for hvordan skal man træne så musklerne bliver stærkere og uden at overbelaste knoglerne? Ved udtalt osteoporose skal man tænke sig godt om, når der skal vælges en motionsform, men for alle dem, der enten skal forebygge knogleskør-hed eller kun har knogleskørhed i mindre udtalt grad, er der langt flere motions-former, der er velegnede.

Det kan være (er i høj grad) mangel på vægtbærende motion i barndommen og ungdommen, der kan forklare, at flere og flere udvikler knogleskørhed. Vægtbæ-rende motion er motion, hvor hele kroppens vægt indgår, fx når man går, danser, løber, hopper eller sjipper. Inaktivitet giver knogleskørhed. Bare tre uger i sengen medfører, at man helt op til ti år efter har dobbelt så stor risiko for hoftebrud.
Med alderen bliver knoglernes styrke svagere og svagere, men vægtbærende konditionstræning - også i voksenlivet - betyder, at man kan bremse udviklingen og nedsætte det funktionstab, som kan komme, når der er ledsmerter som følge af knogleskørhed.

Motionsformer til osteoporosepatienter

Hvis man har knogleskørhed, skal man udøve motion, der mindsker risikoen for at falde og få knoglebrud. Vægtbærende motion i den grad, sygdommen tillader det, er det bedste og mest effektive. Det er altid en god ide at spørge sin læge eller fysioterapeut til råds, hvis man er i tvivl om, hvad man kan klare.

Den vægtbærende motion kan f.eks. være stavgang eller øvelser på hold for osteoporosepatienter. Det er også vigtigt, at man som osteoporosepatient laver øvelser, som forbedrer balancen og bevægeligheden af muskler og led. Det kan være med til at mindske risikoen for både fald og knoglebrud. En fysioterapeut kan hjælpe med at lave et træningsprogram, som kan give en forbedret livskvali-tet og funktionsniveau - men også lindre smerter.
Motionsformer som svømning og cykling har beskeden effekt på knoglerne, fordi det ikke er en vægtbærende motionsform.

Overordnede principper for motion

  • Undgå foroverbøjning af ryggen
  • Undgå vrid i ryggen. Hav altid næse og tæer i samme retning
  • Løft aldrig mere end 5 kg
  • Hold hyppige hvilepauser - respektér træthed og smerter
  • Lav motion dagligt


Fysisk inaktivitet er farligt

Der er betydelig dokumentation for, at fysisk aktivitet er den vigtigste faktor for at mindske risikoen for hoftebrud. Motion som forebyggelse kan samtidigt være bå-de behageligt og socialt. Regelmæssig motion vil kunne reducere risikoen for hoftebrud med mindst 50 %.
Motion er dermed en vigtig faktor i både forebyggelsen og behandlingen af osteoporose.